Om mig

Leran

Jag använder olika stengodsleror som återanvänds och mixas ihop med gråvit “köpe-lera” av olika slag. Ibland mixar jag in lite röd ler­gods­lera för att få extra järn. Jag tycker om när det är lite orenheter och järn­fläckar i leran. Porslinslera är vit och fin som engobe. Ibland blir jag sugen på att dreja lergodslera, göra en klassisk spillkum eller så. Varje lera har sina egenskaper och sin känsla. Att gräva upp lera och ta med hem i en hink är spännande och att blanda i glasyrer. Då känner man sig rik.

Hur jag formar leran

För mig ligger drejningen närmast till hands när jag formar leran till bruksföremål. Jag gillar långa rader av nydrejade skålar, koppar och fat, som ska vara lika i höjd och bredd. Det blir en sport att göra så många som möjligt på en dag, när upprepningen av samma form sätter sig i kroppen och nästan automatsikt blir som det ska. Jag drejar mest. Ibland ringlar eller tillverkar jag något för raku eller svartbränning.

Bränntemperatur

Temperaturen i glasyrbränningen kan variera beroende på vilken lera, glasyr och bränningsteknik som används, el eller ved, men stengodset ligger mellan 1230 och 1300 grader.

Glasering

Jag älskar naturen och inspireras mycket av allt som finns att använda för att skapa unika glasyrer. Mina egna glasyrer bygger till exempel på vedaska och lera och några andra råmaterial. Askan och leran som jag hittar är gratis och ogiftig att hantera och ger ett lika stort spektra som det finns trädsorter. Ibland är det roligt att spana på nätet efter nya glasyrrecept att blanda och prova. Anders Fredholm har delat med sig av många glasyrer i sitt glasyrbibliotek som jag kom i kontakt med på Capellagården.

Favoritverktyg

Drejskivan och mina handverktyg. Ett av mina favoritverktyg är en metallbit från en gammal persienn. Mina natursvampar är också favoriter.